Blåberget RV50

Letteste vei opp på Blåberget?

Via Tyrvleskaret

Nå har jeg gått i dette terrenget siden 1991 og finner stadig noe nytt. Det er egentlig et vanskelig fjell. Det blåser stortsett langsmed fjellet fra vest, slik som på Hallingskarvet. Dermed er skiføret ikke spesiellt bra før på slutten av sesongen. Det blir gjerne humpete fokksnø mot Flishovd. Veien opp på Blåberget er bratt og du må vurdere forholdene  fra gang til gang. Men her borte ved Tyrvla fant vi et område hvor snøen har lagt seg fint. Hellingsgraden er også mere jevn, og det er ikke for bratt slik at det er skredfare.  Videre innover kjører du ned en liten bakke 60m til vatn 1459, og derfra er det flere fine veien opp mot 1802moh eller en annen topp. Det er en fin bakke over 1729moh, men innerst er snøen gjerne virvlet i en bakevje og det har ofte gitt fantastiske forhold med helt humpefri overflate.

Parker ved broen over Tyrvla. Langs bekken danner det seg en fonn som ligger til juni. Kom etterhvert opp på venstresiden, sett nedenfra. Her trekker det seg lange og jevne flanker oppover. Nedi bekken er det oftest vanskelig å få god sving, for den krummer i en u-dal/renne.

Til høyre for Tyrvlebekken, sees noen fine 35graders snørenner. Her kommer sola om ettermiddagen og mykner det til flotte forhold.

Snørennene.

Utover Strandavatn (søk å yr.no)

Toppen. Jeg har kjørt den østlige varianten, som er litt brattere. Det går an å kjøre rett videre ned, men det er et brattheng der. Dessuten går du glipp av den store sammenhengende flanken som er her på neste bilde.
Her var det flotte forhold, 15cm slush med glasur og god glid. Flanken går helt opp til det svarte berget i bakgrunnen, og strekker seg helt ned til veien, hvis det er snø. Ellers blir det å ta siste stykket på fonna ved bekken.