Dynastar Mythic Vertical 171cm 960g

Dynastar Mythic Vertikal 




Lengde 170
Innsving 118-87-106
Vekt 960g
Vekt med binding 1200g
Vekt med binding og fell 1350g

Kron: Letteste allround ski som finnes?
Mynt: Lite innmat gir lite hold i skia.



Nå, det er opplagt at lettere ski gir flere høydemetre, men til slutt er det et skjæringspunkt, der det ikke er så gøy å stå nedover igjen fordi skia blir for smal og ustabil. Dette har Dynastar prøvd å heve seg over. Skia flyter lett i løssnø, selv om den ikke er mer enn 87mm under foten. Det passer bra i norsk utmark og med en så lett ski, er det ikke så umulig å klatre greitt oppover i løssnø.

Idag har vi
Moonlight The Northern Light Race-184cm 113-87-102  920g 
Skitrab Mistico - 171cm                 121-90-110  1120g 
Atomic Backland UL - 169cm              120-85-110  1160g 
Dynastar Mythic Vertical 170cm 118-87-106  960g

Oppover 

er det ingen tvil om at dette er helt greitt, men det er noe som irriterer: Fargen på skia er svart - sola smelter snøen, kulda får den til å feste seg igjen og vipps, så er skiene fulle av 2kg kram snø. Vi sammenlignet med de hvite feltene på Skitrab Altavia light, og og det er forskjell. Løsningen var å bøye seg ned og børste vekk snøen på fremskia, bakskia var vanskelig å nå. I solveggen tørker skia derimot fort.

Konstruksjon

Den virker litt myk, tradisjonell camber med litt mykere tupp (kanskje) og stiv bakski. Midtmerke gir lang bakski. Det gir litt "commitment" skifølelse og bruk av skaftene. Mine skafter er stilt på 14grader, men jeg skal prøve med 12. Det kommer en litt angst for å tryne fremover og refleksen er å dra bakpå ut av svingen. Forfoten måtte snurpes fastere enn vanlig i støvlene.

Nå er kanskje 170 litt kort ski for meg, og det hadde fungert bedre med midtmerke ca.2cm lengre bak på skia. Men jeg hadde en ski som var montert slik engang, en K2 piste stinx i Olin versjon, og med rettere skaft fikk jeg et fantastisk trøkk rett ned på skia. Med super isgrep og Ramer binding var det god kontroll på alle brattheng. Mythicen har litt spenn (camber) og relativt lite innsving. Dermed må den kjøres aktivt for å gi sving. (oppavlastning) Når du trykker ned skia i butikken, kjennes det mer ut som en spretten fiskestang, myk fleks, litt for myk. Har nå stilt om støvlene fra 14grader til 12grader fremovervinkling. Det hjalp litt for å komme rett over sprett-back.


Kjøre egenskaper

Myk fleks og camber gir en sprettende kjørestil med raske svinger. Presser du for hardt, stopper den opp, så det gjelder å finne rytmen til skia. Det minner meg om Head supercross TI fra 90-tallet. Det er som å kjøre ski på en trampoline, hvor du er i lufta mellom svingene. Den myke fleksen gjør at skia får bra oppdrift i løssnø, sett i forhold til bæreflaten. Den er ganske morsom og lettkjørt i god løssnø, i bristende skare er den vanskelig og gir ikke noe gratis. I tyngre løssnø går du all-in og spretter kanskje ut igjen eller kjører deg fast. Her kunne gjerne skia vært stivere, for du kan ikke regulere trykket med opp-nedavlastning som i løssnø.

Så det er i løssnø at skia kommer til sin rett. Jevn bøyekurve på skia gir flott sving. Mykt spenn gir god flyt. Og så viste det seg at skiene lot seg kjøre tett sammen som en monoski - det gir noen store fordeler i løssnø. Det er som om de søker sammen (imotsetning til ski med stort innsving som vil ha 40cm mellom anklene). Du får større bæreflate og skiene går over i surfmodus istedenfor skjærestil. Svingradien kan trekkes ut og farten kan økes. Du kan også bruke opp-nedavlastning lettere og surfe kortere svinger, kjekt i skogen. Her ligger plenty med kjøreglede som kan forsvare andre mangler.

Oppsummert:

+ Løssnø, skogskjøring. Lett truge på vei opp.
- For myk ski, kollapser ved press. Binding bør monteres lenger bak for bedre balanse i skia.


Opp- nedavlastning:

Slike kortsvinger passer bra. Når presset blir stort, trekker han opp knærne.
https://www.youtube.com/watch?v=gwJ7fuA3fsM 

Surfsving: 

Dette er gøy, glem alt om svingteknikk og egenskaper ved skia. Hold skiene tett sammen, splitt en halv fotlengde, sett ytre inn i indre knehase - lang sving. (Ikke le, skiteknikken og balansen må være bedre når utstyret er dårligere) dette gjør skiene om til et snowboard og utvider mulighetene:

Spol frem til 2.41 Trippy Berger
https://www.youtube.com/watch?v=vHejQlbAL78

Se særlig åpningsscenen her med Stein Eriksen:
https://www.youtube.com/watch?v=PGL0Qs825M0

2.april 2017:
Tur på blåberget i tung 15cm slush med glasur. Glasuren gir super fart, skia spretter fint og gir morsom rytmisk kjøring. Kjører meg fast noen ganger. Begynner å like at det ikke er mer å drasse på oppover. Fellene trekker vann og blir tyngre. Skal vokse dem.

Comments

  1. Har vokset fellene og de holder seg tørr. Begynner å kjøre meg inn på skia. Her er det mye normalski, ikke noe tvintip og skjevende rocker. Hele kanten er med på svingen. Det er en grei lettsvingt ski, sikker på skare. Men jeg er litt for tung for 170cm ski.

    ReplyDelete
  2. Har kjøpt meg 178cm Eagle versjon. Den er stivere og passer bedre for min vekt på 83kg. Progressiv fleks gjør at svingbuen blir krappere med å legge mer trykk på skien. Dette gir en morsom ski i løssnøen, der du kan styre skien aktivt gjennom svingen, variere svingbuen og leike litt. På hardt føre holder den kanten, men krever mer tilvenning for å kunne kjøre aktivt. Følgen man bare skia, får man lange skjær uten pop (snert ut av svingen).

    ReplyDelete
  3. Hei, har i dag Skitrab Maestro, men er på jakt etter en ski til med lav vekt som er hakket mer allsidig, med fokus på mykere og dypere snø. Gjerne en ski som er litt mykere og mer tilgivende enn Maestro'en.

    Vurderer mythic'en som et alternativ, men har også hørt mye bra om Atomic UL85 som du også skriver at dere har. Om du har testet begge, har du noen stikkord om hvordan de oppfører seg i forhold til hverandre?

    ReplyDelete

Post a Comment