Moonlight All Mountain Carbon race

Det er ikke hver dag du får en ski til 14000kr i hånda med beskjed: Prøv denne! Med feller og binding, kommer den på over 20000,-
Lars på SH, Voss ville ha en second opinion. 
Moonlight All Mountain Carbon race er en norsk konstruksjon, satt sammen på Åre skifabrikk i Sverige. De lager også EKSTREM, ÅSNES, SGN og STEREO

Hvis man sammenligner med hva man har gitt for bilen sin, motorsykkelen, snøscooteren, så er det egentlig ganske lite penger for å ha det ok på tur.

For hva er så spess med denne skia? Jo, det er vekten! 
179cm132-106-1211155 gram26 meter radius
Bindingen ATK race med stopper veier ca 260g. Det føles veldig lett. Jeg har La Sportiva Spitfire, som er ganske er en ganske lett støvel (1200g). Det føles som to lette truger, og høydemeterne bare forsvinner unna. Den store bredden gir den fordelen at du ikke synker så langt nedi for hvert trinn. Og det suger vanligvis kraften ut av lårene. Her flyter du oppå og det går kanskje fortere enn om du hadde en smal topptur konkurranse ski.

Dette er virkelig en ski for "All mountain", den sklir bekymringsløst nedover fjellsiden over myke og harde partier med samme stil. Lettkjørt, rockeren styrer i løssnø, men spreller litt på skare. Hvis du klemmer skiene sammen, åpner det seg en liten tulipantupp foran. Ikke helt som annonsert, da skulle den ligget an på skaren når spennet i skia ble trykket ned. Den avsmalede enden er ganske stiv og gjør at en kan kjøre med godt press og god kontroll ut av svingen. Det er oppgitt at det er en rocker bak, men det merkes ikke. Innsvinget på skia er ganske lite, og de har et lite, sofistikert spenn, som er lett å presse ut i svingbue. Når så skia er i buen, kommer den stive carbonen til sin rett og gir ikke etter. Så skia er lett å få til, og kan brukes til alt, både korte og lange svinger. 

Men, jeg trynte! Har ikke trynt forover på mange år. Det var kramt føre og jeg hadde ikke nok press på ytterski. Den gikk rett frem og resultatet var en faceplant med tydelig V-profil bak meg. Høyre baksafe løste tilslutt ut opp til høyre og skia gikk av Forsafen klakket sammen igjen i klemstilling, men skistopperen løste ikke ut! Høyre ski hadde borret seg fast i kramsnøen, så den kom heldigvis ingen vei. Hva skjedde? Jo, det var snø under hendelen på forsafen, som hindret mekanismen for skistopperen å slå ut" Jævla skrivebordsprodukt....virker bare når det ikke er snø! Og dette er en ski som gjerne ville trives godt på egenhånd nedover fjellet. Den vil gå rett ned som en bombe.

Og det er en fornemmelse av at denne skia også krever litt oppmerksomhet og presis vektoverføring. Man må kjøre seg inn på den. Man har litt twintip følelse av at en står ganske midt på ski. Min støvel var montert 2mm bak midtre bindingfeste, og jeg ville ikke hatt den lengre frem. Det er som om skia er mest svingvillig med oppavlastning rundt forskia. Rockeren foran gjør at det er lett å initiere sving ved å legge litt press på fremskia. Dvs, sprett litt fra sving til sving. Rockeren foran og avsmalningen (taperen) bak, gjør også at overgang fra skrens til skjær er lett å kontrollere. 

Bambus sidekantene sugde vann, men det er visst normalt. De skal visst vokses før du tar skiene med deg i sengen om natten. 

Navnet skjemmer ingen, og her er det helt riktig. All mountain går som smør. Taper (avsmalning) bak er tydelig. Fikk dessværre ikke kjørt på hard is, men det er ikke så ofte vi har på fjellet. (Nå i vinter har vi forresten hatt ganske harde forhold, og da er det bedre å bruke en smalere ski som tåler dette, denne er mer en løssnøski.)


Boot center og to striper bakover. På Tyinkrysset sammenlignet vi Blizzard Zero G 95 med denne og så at den (G95) hadde bindingen satt mye lengre bak.  Selv med bruk av det bakerste festet hadde G95 i 178 mer ski foran støvelen. Det bekrefter en litt twintip ski følelse.

Snø i mekanismen hindrer skistopperen å slå ut. Skistopperen skal veie 61g.
Bedre bilde av stopperen.

G3 feller passer helt nydelig på skikanten.


Det er ikke noe spor for fellefeste bak, og du kan heller ikke lage det. Skia er ikke noe tulleprodukt, metallkanten går hele veien rundt! Finnishen er flott. Og med så bra lim som det var på disse fellene, var det ikke noe problem med bakfestet. Det er heller ikke noe tupp bak, så de kan stikkes ned i snøen greitt.

Flott ski for å gå opp på en topp, kjøre på hardblåst og skare oppe, deretter suse nedover i løssnøen. Skia virker rolig å kjøre på.  Ingen ski er lettere, G95 virket som on den var laget av bly til sammenligning. Og den er oppgitt til 1150g. (Noen må jukse med tall her....)


Comments