Viva la Sportiva

Jeg har kjøpt meg et par rando-støvler på Olso Sportslager, la Sportiva Spitfire.  Den var på salg, men nå er prisen skrudd opp igjen. Grunnen til at jeg valgte denne støvelen var:

1. Ingen løse deler (pløser)
Når det blåser eller er over en viss høyde, nytter det ikke å fikle med inserts. La Sportva har løst dette ved å bygge opp stivheten i hengselet bak. Pløsen har vulket inn en gummifleks som kan bevege seg. Når skaftet låser seg, fordeles trykket på leggen behagelig. Denne støvelen er carbonforsterket i skaftet og er skikkelig stiv når det låses. Dette var litt uvant, men med å løse litt reguleringen av den øvre klypen, Får man nok bevegelighet for å initiere svingen. I svingen når G-kreftene kommer, setter du pris på stivheten og det gode anlegget mot skinnleggen.

2. Enkel omstilling fra gå til ski.
E spenne som er ferdig tredd. Enklere kan det ikke bli. Den nye Scarpa F1-Evo skryter av å ha automatikk i låsen. Det er ikke alltid ønskelig. I vår flate fjellheim, er det ofte jeg løser bare skaftene for å tråkke over en haug. Brukte dette senest på tirsdag da jeg kjørte feil og tråkket opp igjen. Uten å løse helen. Skaftene på Spitfire beveger seg lett uten å gnage og med stort utslag.

3. Ingen powerstrap. Dvs, støvelen er laget for å fungere uten powerstrap. Det leveres med, men er ikke nødvendig. Øvre klypen er så høyt oppe at den gir god støtte. På Scarpa er det klyper overalt, denne støvelen likner mer på en Lange støvel ved at den er formet rundt knokene. Det er ikke Scarpa. Det leveres med en powerstrap (10g) og en spoiler (45g) og den vil gi litt mer sideveis støtte, men jeg ønsker å redusere omkoplinger. Powerstrapen gjør også at du må brette opp snølåsen for å komme til. Derfor har jeg stort sett kjørt uten på Scarpa Laser - og der er det stor forskjell - men her er det minimalt å tjene.

4. En støvel med gåkomfort på landevei.
Vi skal på tur i mai, og mye snø er sikkert smeltet bort. Prøv å gå 3km med slalomstøvler..... Denne støvelen er fantastisk å ha på foten, det er som å gå med vanlige fjellstøvler. Den runde rockeren i sålen hjelper også.

Den øvre klypern i gå-stilling. Den nedre trenger man ikke å stille, men ved å klype wirene litt lengre frem på pløsen, strammer de mer. Det er også flere hakk i klypen og ekstra hakk på andre siden. Sålen er kortere enn andre støvler med samme nr. På bildet ser det ut som om helen er dradd inn under skoen. Dette gjør det mer behagelig å gå på hardt underlag.

Jeg har fjernet la Sportiva skiltet for å spare vekt (10g/fot).

Det er en åpning bak på støvelen.

Den lukkes med skaftelåsen, men jeg lurte på om fikornet snø ville komme inn. 
Øvre spennen drar en wire med seg når du åpner skaftet til gåposisjon og løser ut en krok som går inn i skaftet. Metall mot metall. Motholdet i skaftet kan skiftes ut med et annet som har andre vinkler, mer rett og mer bøyd. Det er lagt mye arbeid i å lage en velfungerende løsning. 
Innerstøvlene er ganske tynne, så skallet er utrolig godt formet til at støvelen er så god på. Varmet de i varmluftkomfyr på 110gr i 5min. Da blir de helt gele. Måtte bandasjere litt rundt høyre stortå for å gi denne bedre plass. ved tilpasningen har jeg klypene lett på og en 5cm kloss under forfoten for å få helen godt på plass. Se første bilde.

Lissesystemet er enhånds stramming, rundt skaftet en gang og  med en borrelås i enden.



Vekt av innerstøvel med innleggsåle. 110g mindre enn de andre jeg har.


Det er noen som beskriver at stegjern kan være vanskelig å få til å sitte bra. Mine Camp alu, sitter perfekt, med Grivel 2F sitter dårlig.
Denne tappen gjør at det er lettere å komme inn i Dynafitbindinger.
Grivel F2 passer dårlig
Dynafit sin siste patent med sporing til klypene er ikke på alle støvler. Jeg har bare hatt gamle typen som dette, og er forsåvidt vant til det. Men den gule tappen hjelper på, den stopper støvelen fremover, og da er klypene overens med hullene.

Tynne støvler kan være kaldere?, det er en innleggssåle inni som gir mer varme. Jeg har også foret ekstra med 2mm hardskum. Men ermene på en gammel fleecejakke gjorde susen, gir ca. 5gr pluss.
Klippet et lite hull bak.
Lett å brette ned for å betjene klyper, men jeg klarte lett betjene øvre klypen gjennom fleecen.

24.mars oppdatering
Støvlene har vært veldig bra. De gir ikke gnagsår og er både gode til å gå med og til å kjøre med. Jeg har lagt under mer innersåle for å løfte foten opp i skallet. Tilsammen tre såler. Det gir nesten en cm. Stram nedre klype vil presse skallet sammen slik at det igjen presser på leggen. Kort avstand mellom fot og plast er ønskelig for å få en følsom støvel. Men det skal ikke gnage. Når jeg spenner dem hardt på, trykker de litt på knokene. Det merkes ikke på vei opp. 

Skaftevinkel 12gr
Jeg har prøvd forskjellige vinkler i skaftet. Det er slitsomt å ha mye vinkel i skaftet. Med normalvinkel måtte jeg ogsp løse opp klypen litt for å få bevegelighet i skaftet. Fleksindexen skal være ca .100 på Spitfire og 90 på Sideral - modellen. Den beste løsningen var å flytte bindingen 1,5cm frem og ha skaftene så rett som mulig (12gr). Da står jeg rett over skiene og får trykket mer gjennom helen. Det gir mer kraft over skiene. Da er det også naturlig å ha mer stramming i øvre klype. Får mer ut av støvelen.

Powerstrap
Det er ikke sikkert at den i realiteten gir så mye mer støtte, men det føles ut som om det er litt å hente. Den påvirker ikke gangfunksjonen, hvis den bare henger i innerstøvelen. Henger den på pløsen, blir det litt brems på å ta foten fremover. Den kan henge på hele tiden. Er det drittvær, er det bare å klemme klypen og kjøre. Men er det finvær, kan man jo finjustere litt. 

Innerstøvelen
Etter en tur, tørker den på et blunk. For å varmetilpasse støvlene kan man være obs på  følgende: Når termofleksmaterialet blir varmet, blir det som en ballong. Det mister støvelfasongen. Mine har strukket seg litt ved varmetilpassingen. Derfor er det anbefalt å varme dem inni støvlene. Andre typer støvel har mer formsydde linere. Intuision lineren i Fulltilt gikk det helt fint med i varmluftsovnen, for den har en duk som holder fasongen litt bedre. Palau lineren til la Sportiva er mer som en sokk. Den er kanskje bare 3mm tykk noen steder. Men den er varm nok.  

4.april
Tur opp snørenne på Gullfjellet fra Samnanger. Vi bar skiene hele veien opp. Halvparten på stein og bar bakke. Resten på hard snø med og uten stegjern. Støvlene er meget gode å gå med, passe fleks og godt utslag i skaftene. Ikke noe gnag. Det gikk fint både opp og ned. Vi kjørte ned en solbakt flanke ned med opp i 45gr bratthet. Kanonføre.






Comments