Gran Canaria

Vi leide en Fiat 500 fra Eurocar for ca.1000kr for en uke. Første overnatting var på Hostal Albacar i Melenara. Vi landet kl.2300 og dette var ganske nærme flyplassen. Deretter kjørte vi til San Bartolome via las Palmas. Det var kronglete å finne et sted der de solgte fører, men spanjoler kunne seinere fortelle oss at det var to butikker, en i Las Palmas og en i Telde.
Siste overnatting var i Fataga og vi brukte 45min til flyplassen herfra. Neste gang tror jg at jeg ville bo i Tejeda, for herfra når du det meste på dagstur. 20min til Tamabada (+15min å gå). Fataga er også bare 15min fra Maspalomas og tett ved to store klatrefelt, så dette er også et bra og værsikkert sted. Selv om vi hadde storm og regn siste natten. Vi hadde internett på Hotellet i San Bartolome, og i Puerto Mogan.

Rød dott på klatrefeltet ved Ayacata

Vi hadde en dag i Sorrueda, og var også en tur i Fataga preza, men det var vått. Disse to klatrefeltene er store og fyller gjerne en uke med klatring.

Ayacata. Her skal det være lagt ut klatrefører. Her går også veien opp mot Rock Nublo.

Rock Nublo

En time å gå

Vi gikk rundt Rock Nublo og rastet med utsikt mot vest.

San Bartolome
Her var vi tre netter, gikk tur fra Taiida, Rock Nublo, klatring i Sorrueda.
Bemerk det hvite trekantete fjellet bak byen.

Fottur 1000 m opp fra Taidia (st.Lucia) Fantastisk utsikt.

Oppe i 1700moh. De gule trærne er mandeltrær.

Litt over Taidia, det hvite trekantete flellet.

Kokken la sin elsk på å bedøve våre ganer med veldig god mat. Her med Paella. Det var litt kjølig om kvelden, så jeg spiste middag med lue, to fleecegensere og to bukser på. Kunne hatt en dunvest. Men det ble oppveiet av god mat. Vi tok en kveldstur og fikk opp varmen før natten.

Utsikt fra soverommet om kvelden. Trekantfjellet til høyre.

Glatte laken og ikke ullteppe. Savnet stillongsen.

Gammel takkonstruksjon

Klatrefeltet ved Ayacata.
Det er 2km fra Ayacata mot Tejeda, ved 12km-merke i veien. Høyeste punkt på veien. Her er parkering. Dette feltet er ikke i føreren, men er godt laget. Limte bolter og lett klatring. Det vender mot sør og har fin temperatur, selv om vinden var sur, så lenge det var sol. Rutene 10-12stk er i høyre det av feltet. Rett opp gikk vi en sparsommelig boltet dårlig 35m rute. Kom ned med 70m tau, noen hadde satt igjen masse utstyr, så vi brukte dette til å klikke innpå toppfestet og rappelere. Opp til toppen var det 30m med usikret riss som vi ikke hadde med utstyr til.

Her ser vi mot Ayacata.

Mot Tejeda.

Sorrueda klatrefelt på en søndag.

Det var mange folk, alle 5er rutene var opptatt av feite spanjoler, så jeg måtte gå gå en 6b+. Klarte det med en hvil. Super rute med gode og tydelige tak.

6b+

Toppen

Litt lenger opp var det en såkalt lett 6a, men nedre del var buldrestart og råtung. Øvre del var super. God friksjon. Vi gikk også noen 5ere, men de var ikke så fine.

Mange folk på klatring. Spanjolene er godlynte og forklarer hvor du kan klatre.Noen ungdommer røyker grønn skit, men smiler bare salig av det.

Fataga
Her var vi to netter, det er et stort klatrefelt like ved.

Utelamper i hele bygda gjorde at du kunne gå kveldstur uten hodelykt.

Leiligheten med balkong, baren med frokost og middager midt i bildet. Butikken til høyre.

I san Bartolome ringte kirkeklokka hele natten, greitt for meg som ikke sover allikevel, men her i Fataga stengte de av  mellom kl.2100 og kl.0900. Det var utrolig bra, for klokka hadde en ganske skarp klang. Isteden fikk vi morgenfriske spanjoler som skreik til hverandre på baren kl.0600 (ca).

Her i Fataga var det litt varmere, passe varmt om natten ute og vi hadde ullteppe og flanellslaken på sengen, så det var godt og varmt.

El Rock,
 en liten landsby på kanten av stupet

El Rock borte ved pillaren

Puerto de San Nicolas.
Vi kunne parkere på kaien og bade. Det kan du ikke i Maspalomas! Stedet slo ikke helt til som turiststed, så det er noen falleferdige installasjoner på stranden.

Steinstrand med surfebølger

Fra turen til San Nicolas.

Mogan
Oppskrytt sted, vi var også i Puerto Mogan som ligger nede ved kysten. Det er faktisk et sjarmerende sted å leie seg inn.